Monday, August 10, 2009

aidilfitri tahun ini...

masa makan adalah masa lepak bersama kawan-kawan, masa itulah kami (geng pengembaraan wartawan) berbual-bual tanpa had berita, ada berita rakyat, berita panas serta berita dari gedung berita sendiri. aku, biasalah, bukan setakat berita luar lambat masuk ke otak, berita dari gedung sendiripun, kadang-kadang, akulah orang terakhir yang tahu, itupun hasil bicara tak sengaja di luar kantor bersama rakan-rakan.

tadi, aku berbual juga. tapi tadi tercakap tentang raya. raya puasa tahun ini kata atikah akan jatuh pada 22 september sebab kita start puasa 22 ogos.
akmar pula mengiakan. sedang aku pula menconggak-conggak, lembab. fikirku, raya tahun ini jatuh pada 20 september. kenapa pula diorang kata 22.

aku masuk ofis, belek-belek buku merah. iyelah, raya 20 september sebab 1 syawal jatuh pada 20 september, itu yang tercatat dalam buku merahlah, buku jadual kitorang.

mana satu ni...pandai je budak-budak ni buat hujah sendiri sampai aku yang jadi keliru.

bukan aku sengaja kecoh pasal tarikh raya...tapi tarikh raya tahun ini ada makna yang besar dalam hidup aku. bukan aku seorang tapi aku bersama orang baru yang bakal melihat dunia tidak lama lagi. aku secara peribadi, tidak gentar jika 1 syawal ini yang menjadi detiknya. kita pasti akan berkongsi satu rasa. tapi aku tahu, itu hari gembira semua orang dan aku tak mahu menjadi beban jika menyusahkan banyak orang di hari bahagia itu nanti.

selamat datang sayang...pilihlah masa, detik serta waktu yang telah disuratkan kepadamu. aku menanti penuh sukma rindu

No comments: