Saturday, August 22, 2009

1 ramadan 1430 hijrah

dinihari 1 ramadan 1430 hijrah
aku bangun dari tidur saat dikejutkan suami...
dinihari pagi ini, sekali lagi kami diberi peluang bersahur
hanya kami berdua...
asyraf masih lena tidak minta diganggu
masih terlalu dangkal untuk tahu makna puasa dan ramadan

dinihari 1 ramadan 1430 hijrah
aku teringatkan saat kecilku di kampung
dulu, cukup sayang hendak bangkit dari tidur
waima untuk makan tanpa perlu memasak sendiri
sayangnya hendak menyimbah air sejuk dari telaga ke muka
sebab sejuknya menusuk ke tulang belulang

dinihari 1 ramadan 1430 hijrah
aku teringatkan ibu
di kampung, hanya adik-adik sebagai peneman sahurnya pagi ini
ini ramadan pertama buat ibu, adik-adik dan kami sekeluarga
puasa dan sahur tanpa kelibat ayah...
pasti kekok buat ibu
pasti kekok buat ain dan apik
di usia mereka, aku tidak pernah puasa dan sahur tanpa ayah

mungkinkah esok atau ramadan akan datang...
aku hilang kata-kata
cukuplah setakat ini...
lamunanku terhenti
sempurnakah ramadanku tahun ini?

No comments: