Wednesday, July 29, 2009

selamat malam FB...

sebelum beralih ke tilam dan bantal yang empuk
aku ucapkan selamat kepada semua pengunjung fb (facebook)
malam ini, lama aku duduk mengadap laptop
sengaja ingin ambil tahu dunia luar
dari kaca mata pengunjung fb

manfaat yang aku dapat
aku dapat belajar banyak perbendaharaan kata
tentang luahan emosi dan jeritan batin
daripada orang-orang yang kelihatan sangat prihatin

itu bagusnya warga malaysia
mereka peka dan prihatin masalah orang lain
indahnya alam tropika malaysia
penuh kata cemuhan, kutukan dan cercaan

aku juga bertemu bermacam prinsip
seolah-olah merekalah manusia penuh jati diri
serba baik serba alim serba sempurna serba sensitif dan serba kena
sampaikan menilai orang lain sebagai sampah
nak bakar orang lain macam kertas buruk
nak balun orang sesuka hati

dalam hati...aku kata 'lu sapa'
macam haram, gampang dan bangang
heiii...sekarang siapa yang tiada otak
lu ingat lu hebat
weiii...sedarlah diri sikit
di mana bumi pernah kau pijak
kepada siapa kau pernah meminta

aku benci manusia cepat lupa diri
macam mereka semua...
kononnya bijak sangatlah
tapi akal tak mencecah bumi
tak tergantung atas matahari
bergentayangan macam makhluk tak diterima Tuhan

No comments: