Tuesday, July 28, 2009

penangan zulkifli fenomena yasmin...

matinya seorang yasmin ahmad...

aku bukan sengaja ingin berkata-kata, tapi aku tak puas dengan banyak kata nista
aku turut terpanggil meluahkan sebingkis kata
tentang gelora banyak manusia di luar sana
yang marah dan jelek atas satu perkara
sedangkan mereka juga terdiri daripada golongan yang sedikit alpa

ku anggap blog ini sebagai buku catatanku
maka ini luahan peribadi, bukan untuk takbur diri

takdir yasmin
mati sebagai wanita...
sebagai insan biasa aku tersentak dengan judul sedemikian rupa
tak baik, tanah di kuburan masih basah, aib nanti keluarga si mati
sebagai wartawan, aku tabik spring keberanian si pembuat keputusan itu
dia memang berani mati
laporan akhbar tempat kubernaung sudah bongkar cerita 'api'

aku tulis sebagai api
sebab ramai di luar sana yang marah mereka sedang berapi
api bila marak susah padam bukan?
apatah api amarah manusia

mereka hentam bagai nak rak
bukan trafic di federal highway sahaja yang jam agaknya
trafic menghentam kosmo! di internet rasanya lebih jam daripada trafic di waktu puncak

aku anggap itu luahan jiwa yang emosinya kacau
walaupun mereka mengaku bahawa mereka sangat sensitif
kalau sensitif, tolonglah sensitif dari semua segi
setakat dari satu sisi, itu bukan sensitif
tapi prejudis

kalaulah aku ekstremis agama
pasti aku sudah gelar mereka itu 'kufur'
mungkin juga petanda umat akhir zaman

tapi aku bukannya prejudis
kalau kamu orang yang berfikiran terbuka, mengakui moden, urban dan kontemporari
kenapa sensitif dengan isu itu
kenapa melatah sampai melulu
sanggup menambah dosa sendiri

hentam sana hentam sini
tuduh hilang etika dan pertimbangan diri
apa kamu sedar
kamu juga sedang hilang satu etika peribadi
sedang hilang satu pertimbangan diri
kamu sedar atau sengaja enggan mengakui
kerana kamu ikut gejolak rasa, perasaan mengaburi hakikat yang hakiki

benar, dari satu sisi ada hakikat yang malu diakui
kenapa malu sedangkan ianya sudah secara rasmi
dia diterima akan siapa dirinya
oleh masyarakat
lebih penting lagi oleh keluarga sendiri
kenapa itu isu haram disentuh
sedangkan ia diakui

uh...kamu mahukan sedikit masa
aku faham
kerana aku juga manusia yang menangis makan hati bila terhina

itulah fakta yang sudah tersurat
aku bukan ulama yang boleh menentukan hukum
ilmu syariah, feqah, quran dan sunnah di dadaku sudah banyak terpadam
mahu aku bertanyakan hal itu ke muka mufti
tentang apa itu hukum
tentang besat benarkah dosa kosmo!
tentang ketentuan keterbalikan hukum

fikirku...salahnya cuma satu
kosmo! bertutur satu kebenaran
yang pahit bagi sesetengah orang
yang aib bagi sesetengah jiwa
ketika air mata masih panas di pipi
lalu ia bertitis menjadi api
lantas membakar banyak hati

aku terfikirkan satu teori
kalaulah tiada media yang seberani kosmo! isnin lalu
pasti ada satu suara
yang bangkit menyelar media sebagai prejudis, pilih bulu atau tidak telus...
bahkan mungkin ada yang kata media penakut...barangkali

aku terfikir juga
tentang satu kata orang-orang tua
ibarat luka yang disimbah garam
pedihnya maha perit
tapi luka itu akan cepat sembuh
nanti hari esok, kudis tidak merebak
bahkan parutnya tidak ketara
kerana kulit baru yang lebih cantik akan timbul...

nota jari kiri: malas peduli mahu buat hal sendiri, ikut kata hati tapi cuba tidak lupa diri
al-fatihah untuk Yasmin...konseptual kamu akan sebati dalam diri

No comments: