Thursday, July 16, 2009

sakit tubuh

tubuh yang sakit
bibir yang mengeluh
kudrat jadi hilang
tenaga langsung tiada
ingin saja aku tidur

aku ingin tidur
tapi bukan tidur untuk selamanya
cuma sekejap biar lelahku pulih
aku kepingin rehat
kerna kepala ku berdenyut
nafas tersekat
kerongkongku perit
sehinggakan liur bagaikan kelat
payah benar hendak masuk membasahkan laluan

huh...kahak
ia menjijikkan bukan
tapi penangan kahak
boleh buat badan merana
batukku berkeroncong siang malam
mungkin kalah cengkerik yang selama ini juara malam

ubat dari hospital?
sudah seminggu jadi makanan ruji
mujarab?
entahlah?
aku masih menunggu
bilakah kerongkongku akan damai

cuti sakit...
barangkali minggu ini minggu sejarah
minggu pertama dalam tahun ini
aku dapat cuti sakit
mula-mula sehari dari doktor di klinik lela ratoos
jalan pudu, dekat sahaja dengan pejabatku

masuk kerja esoknya
aku kunjungi doktor lagi
kali ini bukan untuk mengadu sakit
tapi itu kunjungan tetapku, sebulan harus sekali
aku diberi dua hari lagi cuti sakit
sakitkah aku....
kata doktor, tubuh aku yang sakit

tapi aku risau
risau kawan-kawan yang akan merasa 'sakit' sikit
sebab aku asyik dapat cuti sakit
sabar ya kawan, kalian juga pernah dan tak mungkin tiada sakit
cuma kali ini giliran aku...

nota jari kiri: sakit sikit takpa, redha!

No comments: