Thursday, July 30, 2009

huh...ikutkan hati

lewat hari ini, mahu sahaja aku ikutkan kata hati. kata hatiku, berhenti sahaja dan tenangkan diri dengan kerja-kerja rumah, jaga anak, jaga makan-pakai suami, itu lebih afdal daripada seharian di tempat kerja, pulang ke rumah dengan kepala tension, marah anak dan hempaskan barang lepaskan kemarahan.

huh...kalau berhenti kerja, memang makan-minum, tempat tinggal dan pakaian aku anak-beranak tidak akan kekeringan tapi mungkin berkurangan daripada apa yang biasa aku peroleh.

namun, memikirkan hati yang selalu sakit, kepala yang jarang berehat dari memikirkan soal kerja, aku tertekan. mahu sahaja aku menjerit tapi siapa yang mahu mendengar.

aku naik benci bila terpaksa terus menunaikan kehendak orang lain, kehendak yang bertentangan dengan prinsip serta fokus penulisan aku. kalau aku mahu jadi penulis kisah cinta, sudah lama aku tulis novel. aku mahu jadi penulis hiburan, penulis industri hiburan, penulis tentang kesenian, bukan tentang cinta duniawi pasangan yang mengaku sedang bahagia.

sungguh, aku muak dengan semua penulisan yang khayal dan memualkan itu. muak dengan penulisan sendiri yang racun pun bisa jadi madu dek kemanisan kata-kata ciptaan sendiri. retorik-retorik yang berjajaran menjadi sebuah karangan begitu buat aku jadi mual sedang aku hakikatnya tidak begitu.

aku bertanya kepada diri sendiri, bagaimana kehendak diri dapat diluahkan tanpa memperkecilkan hak orang lain, tanpa menghapus kehormatan seorang editor. aku tak mampu berbuat begitu.

apa yang aku lakukan, aku buat ikut cara sendiri. sayangnya, cara begitu seperti menjatuhkan reputasi peribadi. aku tahu, di mata mereka aku seorang yang tidak berdisiplin, tidak bertanggungjawab dan tidak menghormati hak seorang pengarang. apa lagi yang harus aku lakukan, jika hanya menurut perintah, rasanya sampai mampus pun aku akan begini.

mahu mengharapkan kenaikan gaji, jangan haraplah kerana ramai lagi yang lebih baik berbanding aku. kerja aku juga tidak seberapa berbanding pekerja dan aku juga bukan pekerja kesayangan. aku sedar hal itu. mungkin aku jenis yang kurang motivasi sebab itulah aku berpendirian begitu.

ahhh....kalau aku berhenti daripada kerja ini, pekerjaan apa yang mampu aku lakukan. ini antara bidang yang aku minat tapi kenapa sampai ketika ini aku hilang semangat? semangat juang dan semangat mahu maju bagai tidak ada maknanya kepada aku. mungkin aku keletihan? badan letih boleh buat otak tumpul bukan?

berhenti kerja senang, bukan juga satu masalah kepada hidupku tapi bagaimana dengan keluargaku di kampung, empat orang adikku masih belajar, setidak-tidaknya mereka harus aku bantu. inilah masa aku membalas jasa orang tua lagipun ayahku baru dua bulan meninggal dunia, pasti payah buat ibu menanggung beban seorang diri.

ditimbang dan dihitung, aku harus terus bekerja dan berjuang. jika pekerjaan sekarang ini tidak mampu aku galas, jika pejabat itu sudah bukan tempat untukku, esok lusa aku harus mengumpul semangat baru. aku harus mula mencari ruang, ruang baru dan peluang baru. mungkin kerja baru di tempat yang baru? tapi apa dan di mana?

(sayang...tolong! Tuhan kuatkan semangatku! aku sedang menanti rahmat dan menunggu rezeki dariMu...aku mahu menunaikan amanat dan amanahMu ini dengan penuh kebesaran hati. tolong bekalkan aku setitis lagi kasihMu untuk menyambung tali hidupku. aku belum puas melihat sinar dari matanya...)

4 comments:

saat omar said...

Yeah...ni mmg konflik orang Modern. Kkerja penat, letih, tension..tapi kalau berhenti plak miss soru hehe

Anonymous said...

masalah memang ada di mana-mana, tp di rumah lagi banyak masalah sebenarnya...

eiza in the house.. said...

salam...
bykkan sabar yer kak..
fokus pd jalan2 yg akak pikirkan baik utk diri akak k..
moga semuanya berjalan lancar..amin ;)

mizmaleya said...

di setiap sudut, kita akan bertemu banyak manusia yang kita rasa kita tidak suka. maka ke mana pun lari, tetap akan ada yang kita tidak suka. itu lumrah. bertahan dan bersabarlah, rahmat ada mengiringi setiap insannya.