Monday, September 7, 2009

dan Mariam Johari pun meninggal dunia...

kalian juga tahu, aku kira semua orang tahu...

hari ini aku baca artikel pasal Mariam Johari, 88, rakyat Malaysia yang terkandas di Korea Selatan sejak 64 tahun lalu, akhirnya meninggal dunia, sabtu lalu.

tak sempat dia nak beraya ngan anak cucu di malaysia tahun ini. itu hajatnya yang tak kesampaian.

dalam satu wasiat yang ditinggalkan, kononnyalah, mariam itu mahu dikebumikan secara kristian. aku terdiam, terfikir sesuatu.

aku tanyakan seorang kawan, kenapa ek? dia (mariam) nak dikebumikan secara kristian, padahal asalnya dilahirkan sebagai seorang muslim?

kata kawan aku tuh, sebab dia sendiri dah tak amalkan cara hidup Islam sekian lama, cakap melayu pun dah lupa, kat sanapun mana ada orang Islam.

aku pulak kata, 'kan'. jadi, kalau anak Islam itu dah tak mengamalkan cara hidup Islam, bolehlah dia mintak dikebumikan cara agama lain gamaknya, tak tahulah.

tapi aku percaya, mariam telah lalui perjalanan yang sukar selama ini. pastinya jiwanya jadi kering dan pernah hilang pedoman gara-gara takdirnya begitu. aku juga percaya kecantikan paras rupanya di zaman muda antara penyebab kenapa dia tidak mati secara kejam sebaliknya dibawa sampai ke korea untuk menyambung hidup di sana. oohh, tidak. pasti hanya air mata yang memadamkan ingatan mariam terhadap anak-anak di malaysia.

dalam hati aku kata: "takdir mariam, mati sebagai kristian." (macam sama je dengan headline kosmo!, 'takdir yasmin, mati sebagai wanita')

Wallahuaklambisswab...hanya Allah, Tuhan Yang Maha Mengetahui
siapa kita semua untuk membuat segala penghakiman kan...

No comments: