Tuesday, June 16, 2009

untuk ayah versi Kosmo!

Mulakan kerja tempohari, aku diberikan tugasan yang menyentuh jiwa. Kena buat artikel tentang hari bapa. Aku nak mengelak tapi gila, mana boleh. Namapun arahan. Sebenarnya aku boleh buat novel tentang ayah. Antara mahu dengan tak mahu je. Gila, mana ada masa sebanyak tu.

Aku pilih Hattan n Jamal, alasannya, aku rasa aku boleh tanya depa pasal soalan tu. Bolehlah, yang susahnya, mana nak korek gambar. Tau-tau sajalah...

Buat punya buat....inilah yang keluar, hasil air tangan untuk intro artikel aku....


Antara sedar atau tidak, balada seorang lelaki bergelar ayah mungkin sudah tercanai begitu. Berbanding wanita bergelar ibu, entah kenapa nama ayah jarang berlagu di teratak jiwa.

Jarang juga ada puisi yang mengagungkan kecintaan anak terhadap ayah bahkan jarang benar ada lagu yang bergema meratapi kasih ayah. Kalau ada pun tidaklah sekerap dendangan buat ibu.

Kenapa agaknya bukankah ayah juga insan teragung dalam carta manusiawi. Sebagai jawapan yang paling nurani, mungkin ketegasan ayah tidak mampu membatasi kelembutan sang ibu. Itulah hakikat atau mungkin juga, sifat lelaki itu secara natural menolak sesuatu yang bersifat sentimental. Tidak mengapa jika kasih padanya tidak dilaungkan asalkan di hati ia teguh bersemi.

Sesungguhnya bapa itu satu anugerah tidak ternilai buat seorang anak. Dia permulaan sebuah kehidupan, dialah juga penjaga yang menjadi kekuatan sebuah keluarga. Tanpanya, si anak berdiri tanpa pegangan, ibarat kapal yang kehilangan nakhoda.

Ayah, abah, papa ataupun abi, masing-masing punya pilihan untuk memilih antara frasa keramat itu sebagai gelaran. Di hati semua, selain ibu, bapalah insan utama, kemuncak murni kemuliaan insan.

Pengorbanan mereka tiada terhingga, bakti mereka tidak terhapus walaupun nun jauh di perbatasan bumi.

(nak tahu apa isi artikel, kenalah baca Kosmo! keluaran Sabtu 20 Jun (rasanyalah)

Saja berkongsi hati....aku interview dan selesaikan artikel tu dengan mata berkaca
jiwa masih parah rupanya
agaknya ini baru permulaan....banyak hari dan banyak tahun lagi jiwa aku akan basah bila sebut nama ayah....

Aku tersedar oleh tulisan sendiri
rupa-rupanya aku sebenarnya jarang melagukan kisah ayah
jarang bersembang panjang dengan ayah
jarang juga telefon kampung semata-mata mahu dengar suara ayah
yang aku call ibuku....aku panggil ibu 'Ma', singkatan mama mungkin...dan ayah, ayahlah...aku orang kampung....sepupu2 sebelah ayah panggil ayah sebagai 'Ku' kononnya kami ni keturunan kerabat2, alah tu citer lama

Betullah, aku jarang bercerita tentang ayah
bahkan itulah (merujuk kpd puisi panggilan untuk ayah) itu bingkisan pertama yang aku lakarkan buat ayah....
kejamnya aku
alpanya aku

Bukan aku tak sayang ayah aku
tapi sebab dalam keluarga aku begitu
ayah untuk dihormati
ibu untuk dikasihi
tapi aku ingat lagi
masa kecil, aku selalu diminta ayah untuk pijak belakangnya
dia kata boleh hilangkan lenguh
biasanya aku ngan adik aku yang jadi mangsa...tengok TV sambil pijak belakang ayah...
aku rindu masa kanak-kanak aku
sebab masa kanak-kanak, aku tak segan silu nak peluk ayah
tak malu nak bertenggek kat paha ayah

Bila dah besar panjang cam gini
aku cuma salam dan peluk ayah masa hari raya
takpun masa balik kampung, itupun masa salam nak balik semula ke KL
kali terakhir, aku peluk ayah masa balik kampung cuti maulidurrasul
itu 3-4 bulan lepas, rasanya bulan Februari 2009
aku dapat rasa lagi ayah genggam tangan aku erat-erat....
tak sangka itu sentuhan terakhir daripada ayah...

Sabtu ini, orang sambut Hari Bapa
sungguh, dalam tradisi keluarga aku
kitorang tak kenal apa itu Hari Bapa
cuma sejak akhir-akhir ini je aku kenal apa itu Hari Bapa
itupun sebab ada kena-mengena ngan kerja

Entahlah, Hari Bapa tahun ini semacam sesuatu
aku semakin bernostalgik, rindukan ayah
hanya Al-Fatihah dan Surah Yassin jadi hadiah
kan kukirimkan tanpa mengira Hari Bapa ayah!

No comments: