Sunday, June 21, 2009

pesta cara aku

aku juga ratu pesta
tapi dulu
masa aku muda remaja
era kegemilanganlah katakan
cakaplah ada di mana
di situ pasti kelibatku muncul
kalau tidak untuk bersuka-suka
pasti kerja jadi alasan
itu cara aku
cara aku pergi berpesta

sekarang
perlukah aku berpesta lagi
pesta tanpa kerja
itu sudah cukup satu pesta buat aku
pesta tanpa artikel hutang
itu juga satu pesta

pesta malam indonesia
jumpa padi, dewa, gigi, shiela on 7 atau andra
bukan tempat aku
pesta gig percuma di dang wangi
juga bukan untuk aku
pesta percuma inspirasi di dataran
minta ampun
jangan suruh aku pergi
memandu di daerah itu juga aku jauhi

itu semua bukan kerana aku jenis yang anti pesta
tapi sudah aku katakan
tempat aku bukan di situ lagi
tidak untuk dalam keadaan begini
kalau ditugaskan juga
pasti sudah banyak sumpah seranah aku hambur
entah untuk apa dan kepada siapa

aku juga ke pesta
pesta pulang mengadap si bijaksana
yang mengajak neneknya turun konon untuk menghantarnya pulang
setiap malam begitulah tingkahnya
kemudian meraung minta ditemani entah sampai ke mama
itu juga cara aku merasa pesta
itu kelaziman setiap malam sebelum sampai ke muka rumah

pesta sebenar aku
waktu merebahkan tubuh ke tilam yang empuk
sambil mata ditutup fikiran dibeku
tanpa suara
tanpa keluh
aku mahu berpesta dalam lena tanpa mimpi...
aku butuh pesta yang itu!

No comments: