Tuesday, June 23, 2009

cuma mampu istigfar

hari ini aku kenal satu spesis insan
insan yang bernama manusia
satu spesis yang kononnya berakal tapi enggan bertimbang-rasa
aku cuma mampu istigfar

mahu aku gelar kau apa
lembaga atau makhluk
ah! amuk amarahku pantas marak
tapi aku masih istigfar
masih aku ingat situasi diri

aku cuma mahu melampiaskan rasa
tapi bukan lampas otak ye!
aku gelar engkau lembaga dua jelmaan
lembaga yang tubuhnya anjing berwajahkan babi
sedangkan hakikatnya engkau hidup dalam munafik
kau bertopengkan kemurnian
persis kaulah wanita Melayu terakhir

barangkali hati kau busuk seperti bangkai
barangkali sebusuk bangkai biawak yang mampus
akibat perutnya dirodok lembing berkarat
aku masih ingat bau busuk itu
bau busuk yang aku temui waktu ke semak mencari kemunting
ketika zaman kanak-kanakku yang riang

hari ini
seharian aku meneguk nafas yang busuk
persis aroma yang pernah menusuk hidungku
aku mual setiap kali kau melintas di depan mata
mahu sahaja aku muntahkan bau itu
bau yang kalau terus kuhidu
pasti akan merosakkan akalku

ah! amarah itu menyala-nyala
aku pendam dan rendam dalam kawah reda
tapi petir tetap menyambar
dan langit yang pagi tadi membiru
tiba-tiba berselimut awan hitam
petir memangggil ribut pun datang
api pun menggila bagaikan taufan

mahu aku teruskan puisi amarahku ini?
aku istigfar lagi
ingat, tubuh yang berkongsi rasa
boleh ada mudarat jika tidak ditahan rasa
aku istigfar lagi

hari ini aku kenal erti busuk
aku kenal hati yang hitam
kalau tidak semua
suku atau separuh hati kau telah mereput dan busuk

sungguh...bukan aku sengaja mahu gelar engkau sebusuk itu
tapi wajah molek kau tidak bisa menipu kehodohan di jiwa
aku tidak ingin kenal orang yang busuk
sungguh aku tidak gemar mengundang nista
tapi kau...
ahhhhhh!!!!!! aku istigfar lagi
(dalam hati, kata aku: "pergilah engkau mampus!")

No comments: