Saturday, November 29, 2008

semangat jepun

aku layan cerita The Last Samurai
tiba-tiba ada sesuatu yang mengganggu
aku jadi terpesona, jadi terpegun

aku kagum dengan semangat orang Jepun
sanggup mati demi bangsa dan negara
kamikazi...itu tagline orang Jepun
sampai sekarang kalau ada budak-budak yang berani mati
akan dengan bangganya cop diri sendiri sebagai kamikazi

kalau dicari semangat kamikazi dalam diri aku
rasanya semangat itu tiada
kalau adapun sukar untuk capai tahap kamikazi
kalau untuk orang yang paling aku sayang mungkinlah
tapi untuk negara rasanya tidak
entahlah, dalam konteks sekarang rasanya aku takkan sanggup mati untuk memperjuangkan negara
hinakan?

inikah anak Malaysia
tapi aku tak malu mengakui hakikat itu
anda semua bagaimana
kalau diminta untuk angkat senapang pergi berperang?
sanggup ke tak?

mungkin perang zaman sekarang sudah tidak perlukan senjata semata-mata
apa yang paling utama adalah akal
intelek adalah pengganti peluru
aku pula....ahhh...masih tercari-cari mana semangat cinta terhadap agama, bangsa dan negara yang dulunya menebal dalam diri
yang melekakan aku bukan keseronokan
bukan juga kemewahan
mungkin kerana masa untuk laburkan cinta terhadap perkara-perkara begitu terlalu suntuk untuk...mungkin

barangkali aku harus sentiasa mengelek secangkir masa
untuk membiarkan emosiku damai
seperti ketika frasa-frasa ini bermain di jari
esok akan kembali lagi
dengan bahasa yang lebih sempurna
selamat malam....

putrisuezz - pantai dalam - 1.14 am

No comments: