Saturday, November 1, 2008

kawanku bakal bisneswoman

(dia sahabat, kawan dan juga teman kerapkali aku habiskan masa-masa santai bersama atau meroks bersama...)
nama dia B...bukan C atau D
dia ni degil dan keras hati
jika katanya A, A jawabnya. Takkan beralih jawapan lain menjadi B atau C

namanya B...
sejak mengenalinya, aku banyak belajar perkara pelik...perkara yang boleh buat hidup jadi gembira, walaupun seketika....
(jangan salah sangka, kerana kami tak pernah ambil dadah atau jadi GRO)
aku cuma panda berhelah, memberi jawapan berpusing agar tak kena tipu dek lelaki
daripada sikapnya, aku juga belajar, kalau nak hidup panjang....kena suka tidur
tapi bukan tidur dalam kelas...(itu aku masa belajar dulu)

baru-baru ini, sebenarnya dah agak lama, dah hampir sebulan atau lebih rasanya BB berhenti kerja dari tempat kerja lamanya
kalau tak silap dah lebih 6 atau 7 tahun dia kerja di situ
dia berhenti juga sebab hatinya, pemikirannya tak sama dengan majikan dia

memang orang yang ada pemikiran sendiri tak boleh kerja dengan orang lain, aku sedar perkara itu
mungkin aku juga begitu
cuma aku belum cukup kuat untuk berhenti tanpa jaminan kerja lain
apa yang lagi boleh aku buat selain kerja aku sekarang ini

yang menariknya, masa bersembang-sembang...kami selalu cakap pasal bisnes sendiri
nak buka production house dan macam-macam lagi...
dan yang membuat aku bangga, apabila pagi tadi aku diminta beri idea dan pilih nama syarikat yang nak didaftarkanya...bawah nama dia....dengan modal kapital sebanyak...

RM500 ribu bukan sedikit...banyak
untuk orang seperti aku...duit sebanyak itu memang banyak
aku bangga dengan kawan aku seekor itu
walaupun otak gila, degil dan keras hati...dia boleh pujuk bapa saudara dia untuk laburkan modal sebanyak RM500 ribu untuk daftarkan syarikat dan mulakan bisnes...

untuk kawan aku yang bernama BB itu...
ada langit cerah senang menanti langkahmu
aku tumpang gembira
tumpang bahagia
tumpang berdilema sekali lagi ada apa-apa yang tak kena di fikiranmu

aku bangga kerana akhirnya cita-cita aku
untuk tengok kawan sendiri ada syarikat produksi tercapai
yang penting berani untuk melangkah bukan...
semoga true sigma akan sukses....
(projek ciput tak pe....belasah je...janji ada job untuk establishkan nama...)

aku bila lagi...

No comments: