Monday, October 5, 2009

keibuanku berdetik

kalau kepada kekasih atau suami
bezanya mungkin terasa
untuk kekasih pertama, kedua atau ketiga
begitu juga kalau bersuami, untuk yang pertama, kedua atau ketiga

mungkin, rasa kasih untuk mereka ada bezanya
mungkin ada jurang yang ketara
tapi aku bukan yang arif
aku tak berkekasih selain dia
kerana aku tak punya suami kedua atau ketiga
yang ada hanyalah suamiku....harap tiada yang kedua
dan ketiga jauh sekali

rasa yang aku depani hari ini
sama seperti rasa yang aku simpan di album jiwa
tiada beza tiada jurang
rasa punya anak kedua
rasa punya anak pertama
tiada pernah berbeza
itu perasaan yang sedang aku dalami

rasa hati seorang ibu
ya, seorang ibu
hanya seorang ibu yang punya rasa keibuan sejati
dan aku sedang bertatih menjalani rasa itu
rasa yang menentang jauh-jauh membezakan kasih untuk dua cahaya

cahaya pertama telah menerangi dan menyuluh kelamku
cahaya kedua membawa sirna yang membahagiakan
kalian dua cahaya hidupku
kalian penyambung nafas peniup semangat
kaulah matahari kaulah bulan
pelengkap semesta di hati bonda!

No comments: